Autoilun kehityskaari on ollut huikea. Vielä 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa esimerkiksi ilmastointi ei ollut kovin yleinen autoissa. Nyt se löytyy kuitenkin kaikista uusista autoista ja monista käytetyistäkin autoista. Vaikka ilmastointia ei Suomen oloissa tarvitse kovin usein, on se hyvä olla olemassa niitä päiviä varten, kun sille on käyttöä. Jos ilmastointia ei ole automaattisesti, voi sen hankkia jälkikäteen. Ilmastointia tulee kuitenkin käyttää säännöllisesti edes vähän aikaa aina silloin tällöin. Näin se pysyy kunnossa. Jos ilmastointia ei käytä koskaan, se menee tukkoon, ja tällöin ainakin ilmastoinnin kaasun joutuu uusimaan. Ilmastoinnin yleistymisen ohella myös monet muut niin sanotut lisävarusteet ovat, yleistyneet aikojen saatossa. Monet näistä ovat kuljettajan ja matkustajien turvallisuuden kannalta tärkeitä.
Lisää turvallisuutta lisävarusteilla
Hätäjarrujärjestelmä on yksi tärkeimmistä turvallisuuteen vaikuttavista lisävarusteista. Automaattinen järjestelmä tunnistaa auton edessä olevan esteen. Järjestelmä osaa myös jarruttaa kuljettajan puolesta. Se on loistava järjestelmä, sillä joskus kokeneinkin kuljettaja voi tehdä virheitä. Väsyneenä tai esimerkiksi sairaana ajaessa ei aina ole niin tarkkana liikenteessä kuin pitäisi. Myös pitkä matka voi tehdä temppujaan ja ajamiseen voi alkaa turtumaan. Kaikkein uusimpien autojen hätäjarrutusjärjestelmiin kuuluu myös jalankulkijan tunnistaminen. Järjestelmä tunnistaa yllättäen tielle astuneen kävelijän ja jarruttaa jälleen kuljettajan puolesta. Järjestelmään ei kuitenkaan saa luottaa liikaa, sillä nimensä mukaisesti järjestelmä jarruttaa vasta aivan viime tipassa. Se ei pysty pysäyttämään autoa riittävän ajoissa esimerkiksi liukkaalla kelillä.
Kaistavahti on toinen turvallisuuteen liittyvä lisävaruste, jonka käyttö on yleistynyt viime vuosien aikana. Kaistavahti kertoo kuljettajalle, missä kohdassa kaistaa auto milloinkin on. Näin kuljettaja pystyy välttämään mahdolliset vaaratilanteet. Jos auto syystä tai toisesta ajautuu joko väärälle kaistalle tai reunaviivan väärälle puolelle, kaistavahtii alkaa hälyttämään. Näin kuljettaja herää tilanteeseen, ja voi ottaa auton jälleen hallintaan.
Lisävarusteilla viihdettä ja mukavuutta
Autoon saa myös monia lisävarusteita, jotka on olemassa ainoastaan viihteen ja mukavuuden vuoksi. Autoon on mahdollista saada WiFi esimerkiksi nettiboksin tai reitittimen avulla. Kun nettiboksin laittaa autoon, voi kaikki laitteet yhdistää langattomaan verkkoon. Näin automatkat sujuvat leppoisammin ja esimerkiksi lapset viihtyvät paremmin. Automatkoilla voi myös tutustua esimerkiksi nettikasinoihin casino huone bonus ja pelata jännittäviä kolikko- ja kasinopelejä. Parhaimmillaan automatkan aikana pystyy voittamaan ylimääräistä rahaa.
Ilmastointi kuuluu myös suosittuihin lisävarusteisiin. Vaikka ilmastointia ei Suomessa tarvita kuin vain muutamana kuukautena vuodessa, tulee se silti tarpeeseen. Ilmastointi alkaa olla vakiovaruste kaikissa uusissa autoissa ja niitä hommataan yhä enemmän myös käytettyihin autoihin. Ilmastointia tulee kuitenkin käyttää säännöllisesti, että ilmastointilaite pysyy kunnossa.
Autoon voi hommata myös lohko- tai sisätilanlämmittimen. Molemmat näistä ovat tarpeen Suomen olosuhteissa. Ilman lohko- ja sisätilanlämmitintä autoa on mahdotonta saada käyntiin kovilla pakkasilla. Myöskään autossa istuminen ei ole kovin miellyttävää silloin, kun auto on täysin jäässä. Useimmista autoista Suomessa löytyy joko lohkolämmitin tai vastaavasti webasto. Esimerkiksi tuontiautoista se kuitenkin saattaa puuttua. Se ei haittaa, sillä niin lohkolämmittimen kuin webaston voi asentaa autoon jälkikäteen. Kylmäkäynnistys ei tee hyvää auton moottorille, joten sen vuoksi lohkolämmitintä tai webastoa on hyvä käyttää pienilläkin pakkasilla.