Suomalaiset rakastavat japanilaisia autoja. Erityisen suosittuja merkkejä ovat Honda, Nissan ja Toyota. Erikoisia autoja harrastavat taas luottavat Mitsubishin nimeen siinä mielessä, että kyseisellä merkillä on monia urheiluautoja. Japanilainen autontuotanto onkin maailman toiseksi suurinta yhdessä Yhdysvaltojen kanssa. Suurin autontuotanto löytyy Kiinasta, joka on ylivoimainen ykkönen. Hondan, Nissanin ja Toyotan lisäksi japanilaisia automerkkejä ovat Toyotan luksustyylinen rinnakkaismalli Lexus, Daihatsu, Infiniti, Isuzu, Mazda, Subaru ja Suzuki. Kaikki näitä autoja nähdään Suomen maanteillä. Joitakin on liikkeellä enemmän ja joitakin, kuten esimerkiksi Infinitia, vähemmän.
Suomen markkinoilla on paljon japanilaisia autoja
Vaikka suomalaiset luottavat yleisesti ottaen eniten saksalaisten autojen kansaa, japanilaiset autot ovat kirineet lähemmäksi ykköspaikkaa vuosien saatossa. Toyota on aina ollut suomalaisten suosiossa, eikä mikään ihmekään. Toyota tunnetaan erittäin kestävänä autona, jonka korjaustoimet ovat helppoa ja varaosatkaan eivät maksa maltaita. Nissan taas on noussut erityisen suureen suosioon katumaasturi Qashqain myötä. Qashqai on ollut Suomen myydyin uusi auto useana vuotena. Qashqai on korkealla myös katsastustilastoissa. Se kuuluu vähävikaisimpiin autoihin, eli mahdollisuudet päästä hyväksytysti läpi katsastuksesta ovat erinomaiset. Honda taas on ollut suomalaisten suosima auto aina 1990-luvun Honda civiceistä lähtien. Civicejä valmistetaan yhä edelleen tänä päivänä, mutta nykyään Honda on keskittynyt yhä enemmän myös dieselautoihin.
Japanin myydyin auto
Japanin myydyin auto taas on jotain aivan muuta kuin Suomen myydyimmät autot. Toki kyseessä on japanilainen auto ja vielä tunnetulta valmistajalta. Sen sijaan kyseistä merkkiä ei ole esimerkiksi Suomessa myynnissä ollenkaan. Japanin myydyin auto vuonna 2019 oli Honda N-Box. Kyseessä on pieni, vain 3,4 metrin mittainen auto. Sen sijaan auto on korkea ja siitä on tehty ikään kuin maasturin näköinen. N-Box kuuluu pieniin kaupunkiautoihin, mikä selittää sen hurjat myyntiluvut Japanissa. Suurten kaupunkien ruuhkissa suuret autot ovat todella epäkäytännöllisiä, eikä niillä välttämättä löydy edes parkkitilaa. Auto on mahdollista ostoo joko etu- tai nelivetoisena. Se on suunniteltu neljälle hengelle ja tarvittaessa penkit voi kaataa.
Vuonna 2011 ensimmäistä kertaa markkinoille tulleiden N-Boxien hintaluokka ei päätä huimaa. Se sopii hinnaltaan melkeinpä kaikille ja on erityisesti uudeksi autoksi erittäin edullinen. Hinta lähtee noin 11 000 eurosta. Erikoisvarusteltunakin auto maksaa alle 18 000 euroa. Näitä autoja ei kuitenkaan saa Suomesta, eikä muualtakaan Euroopasta. Kyseessä on nimittäin ainoastaan Japanin markkinoille tarkoitettu malli. Tarkemmin ajatellen N-Box ei välttämättä olisikaan kovin järkevä valinta Suomen moottoriteille tai talviajoon. Sellaisia ominaisuuksia siinä ei ole. Myös kova tuuli ottaa helposti pieneen autoon. Japanin surkaupungeissa tätä ongelmaa ei ole, sillä kaupungit ovat niin tiheästi rakennettuja, että kovat tuulet eivät niihin pääse.
Japanin suosituin auto tai pikemminkin malli eroaa siis huomattavasti suomalaisten mieltymyksistä. Tämä johtuu autojen erilaisista käyttötarkoituksista ja tietenkin myös ilmastosta. Pieni, kevyt auto sopii paremmin kaupunkiajoon, sillä sen voi parkkeerata pieneenkin parkkiruutuun ja sen lisäksi pienellä autolla on helppo pujotella ahtailla kujilla. Voidaan kuitenkin olettaa, että Honda N-Box ei ole tulossa Suomen markkinoille. Sille tuskin on niin paljon kysyntää, sillä kevyt auto ei ole turvallinen Suomen talviolosuhteissa. Hondan malleista suomalaiset suosivat tänä päivänä eniten katumaastureita. Honda CR-V on kohtalaisen suosittu auto. Se on hinnaltaan sopiva ja muutenkin erittäin käytännöllinen. Suomen markkinoille on tullut uusi Honda CR-V hybrid. Hybridi pystyy vastaamaan nykyajan ihmisten tarpeisiin ja se on samalla myös ympäristöystävällinen. Hybridien voidaan olettaa kasvattavan suosiotaan vielä entisestään tulevaisuudessa varsinkin kaupunkiautojen kohdalla.