Hei ja mukavaa, että olet löytänyt blogini pariin. Luultavasti olet päätynyt tänne, sillä rakastat autoja. Ehkä olet harrastaja tai muuten vain kiinnostunut niistä. Tämä blogi tulee tarjoamaan paljon tietoa autoista ja kaikesta niihin liittyvästä. Erityisesti tämän blogin sydän sykkii japanilaisille autoille, joten niistä tullaan myös kirjoittamaan paljon. Mitään suosikkimerkkiä tai -mallia blogin kirjoittajalla ei kuitenkaan ole, joten blogi ei keskity mihinkään tiettyyn autoon. Sen sijaan sen kirjoituksissa otetaan puolueeton kanta ja kerrotaan niin autoihin liittyvistä hyvistä kuin huonoista puolista. Näin lukija saa varmasti rehellisen ja kattavan kuvan kustakin autosta. Jokaisessa autossa nimittäin on hyviä puolia, mutta sen lisäksi autoissa on niin sanottuja tyyppivikoja. Nämä ovat auton kehittämisen yhteydessä tehtyjä ratkaisuja, jotka eivät ole käytännössä olleet niin toimivia. Yleisimpiä tyyppivikoja japanilaisissa autoissa on esimerkiksi ruostuminen. Tässä blogissa tullaan käsittelemään niitä toimia, joiden avulla ruostuminen voidaan pysäyttää tai jopa ehkäistä ennalta.
Muutenkin blogissa käydään läpi auton yleistä huoltoa ja pieniä korjaustöitä, jotka voi toteuttaa vaikka kerrostalon pihalla. Katsastuksistakin on puhetta, sillä ne kuuluvat olennaisena osana autoiluun. Katsastusta varten on hyvä tehdä joitakin pieniä tarkastuksia. Esimerkiksi ajovalot olisi hyvä katsoa läpi. Palanut ajovalo nimittäin riittää siihen, että auto ei mene katsastuksesta läpi. Toivottavasti tämän blogin katsastumista käsittelevät tekstit saavat jokaisen huoltamaan autoon paremmin. Japanilaiset autot tunnetaan yleisesti erittäin kestävinä autoina, mutta silti niidenkin suhteen on tehtävä normaalia huoltoa.
Neuvoja auton ostamiseen
Blogi tulee myös auttamaan niitä, jotka miettivät auton ostamista ulkomailta. Tässä blogissa käsitellään erityisesti auton ostamista Japanista tai muualta Aasiasta. Ruotsista ja Saksasta ostaminen ovat olleet suosittuja suomalaisten keskuudessa jo kauan aikaa. Näiden maiden hintatasot ovat kuitenkin nousseet, joten on aika kääntää katseet muualle. Aasiassa hintataso on vielä kohtuullinen, joten auton tuominen sieltä saakka voi olla kannattavaa. Toinen syy, miksi suomalaiset lähtevät hakemaan autoja niin Japanista kuin muualtakin Aasiasta, on erikoisten autojen saaminen. Esimerkiksi Japanista voi nimittäin saada autoja, joiden ratti on oikealla puolella. Se on monelle harrastajalle kaikkein tärkein asia. Japanilaisten autojen alkuperäisissä malleissa ratti nimittäin on aina oikealla puolella. Pitää kuitenkin muistaa, että jos Aasiasta lähdetään ostamaan niin sanottua harrasteautoa, ei hinta aina ole kovin edullinen. Netissä tutkimalla voi nähdä eri mallien hintatasoja eri Aasian maissa. Tämän hintatason perusteella on hyvä luoda itselleen budjetti ja etsiä autoja, jotka sopivat tähän budjettiin.
Kun mielenkiintoinen auto on löytynyt, on aina miettiä sen ostamista. Blogissa kerromme, kuinka kauppiaisiin voi ottaa yhteyttä ja mitä asioita kannattaa tarkastaa heti alkuvaiheessa. Kukaan ei halua ostaa autoa, joka ei olekaan odotuksia vastaava. Esimerkiksi mahdolliset viat tulee selvittää välittömästi. Jos auto vaikuttaa mielenkiintoiselta, on aika alkaa hieromaan kauppoja. Tämän blogin avulla jokaiselle selviää se, kuinka autokaupat tehdään. Artikkeleissa kerrotaan myös tärkeitä pointteja, kuten se, mitä papereita autokauppoja varten on otettava mukaan. Helpointa on käyttää apuna tulkkia, jotta asiat ymmärretään varmasti puolin ja toisin.
Ajankohtaisia asioita blogissa
Blogi pyritään pitämään myös ajankohtaisena. Toki täältä löytyy paljon juttuja, jotka sisältävät yleistietoa. Ne onkin hyvä käydä läpi, sillä niiden avulla lukija saa paljon paremman käsityksen niin japanilaisista autoista kuin autojen tuomisesta Suomeen. Blogissa tulee kuitenkin olemaan myös paljon ajankohtaisia autoihin liittyviä juttuja. Koska blogi on keskittynyt japanilaisiin autoihin, keskitytään blogissa juuri japanilaisiin autoihin liittyviin uutisiin.
Blogissa seurataan myös automaailman uutisia siinä mielessä, että mitä uusia malleja on tulossa markkinoille ja mitä niiltä voidaan odottaa. Käymme myös läpi erilaisia lisävarusteita ja sitä, mitkä lisävarusteet ovat autoilijan kannalta tärkeitä. Suomen sääoloissa läheskään kaikki lämpimien maiden lisävarusteet eivät siis tule tarpeeseen. Sen sijaan talvet ovat kylmiä ja liukkaita, joten niitä varten on hyvä varustautua. Älä siis osta lisävarusteita autoosi ennen kuin olet selvittänyt, onko niistä oikeasti mitään hyötyä. Tämän blogin avulla siis halutaan myös helpottaa autoilijan taakkaa ja neuvoa säästämään rahaa oikeissa paikoissa.
Vielä kerran lämpimästi tervetuloa lukemaan tätä blogia. Hypätään yhdessä autoilun maailmaan!